Unnamed

Plus en Min 0-20

Lesidee van Jan-Willem Duim · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
26 jan 2015

Waar methodes zwak zijn, moeten leerkrachten sterk zijn! Het nut van automatiseren is al om bekend. Maar niet alle rekenmethodes bieden dit even veel tijd omdat het ten kosten kan gaan van instructie. Gelukkig bieden apps hier uitkomst! (TIP; goed te gebruiken bij heterogene niveau groepen) De opdracht is gedurende de rekenles toe te passen als een soort 'tussendoortje' waarbij leerlingen elkaar uitdagen in tempo en aantal goed.

Opdracht

Nodig:  1 tablet/ipod touch.  UP Plus Min (0,99) https://itunes.apple.com/nl/app/up-+/id947570755 
Eventueel: van te voren "users" aanmaken 

Opdracht:
 De leerlingen zijn bezig met de rekenles, op hun eigen niveau. De ipod/ipad gaat rond. De leerling die een ipod/ipad heeft, kiest het niveau waarop hij de uitdaging aan wil gaan. Dat kan 0-10, 0-20 of 0-100 zijn. Hij/zij kiest ook de tijd (1 min, 2 min of 5 min)*. Als de leerling klaar is, geeft hij de ipod/ipad door aan een klasgenoot. De app houdt de scores bij. Hier kan eventueel een printscreen van gemaakt worden en bewaard. 

- De app is zo samengesteld dat leerlingen een 80% goed percentage behouden. Na een verkeerd antwoord, volgt een makkelijkere som 
- De keuzevrijheid geven aan de leerlingen kan zorgen dat zij een onderwerp kiezen waar ze zich veilig voelen. 
- De competitievorm is tevens de spelvorm welke zeer 'aanstekelijk' werkt 

* hierin kan de leerkracht ook een gerichte opdracht geven

Leerdoel

Automatiseren en memoriseren. Gericht oefenen van de basisvaardigheden Kerndoelen: Groep 2: Getalbegrip, resultatief tellen t/m 10 Groep 3: Optellen en aftrekken t/m 20 Groep 4: Cijfers tot 100 kennen. Optellen en aftrekken t/m 100. Rekenen door het tiental heen. Groep 5: Tellen in sprongen van 1, 2, 5, 10. Routinematig uitvoeren van berekeningen gebaseerd op inzichtelijk gebruik van strategieën. de uitkomst hoeft niet meer te worden berekend, de leerling weet het gewoon.

Voorwaarden

  • UP +- app (https://itunes.apple.com/nl/app/up-+/id947570755)
  • GRATIS UP Plus Min (https://itunes.apple.com/nl/app/up-plus-min-lite/id980209539?mt=8)

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Jan-Willem weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Jan-Willem

Waar methodes zwak zijn, moeten leerkrachten sterk zijn! Het nut van automatiseren is al om bekend. Maar niet alle rekenmethodes bieden dit even veel tijd omdat het ten kosten...

Het automatiseren van rekensommen (erbij, eraf) heeft nut. Waarom niet een app inzetten die de verloren minuutjes zin geeft? Deze app geeft de mogelijkheid om 1, 2 of 5 minuten ...