Open uri20130827 6572 jza0gq

Elk een ander verhaal!

Lesidee van Ive Hapers · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
04 nov 2013

De dobbelstenen bepalen de onderwerpen. 9 verschillende prenten zeggen waarover het verhaal zal gaan. Leren schrijven is voor kinderen van ontzettend groot belang. Deze schrijfvaardigheden zullen de kinderen op latere leeftijd goed kunnen gebruiken bij het maken van verslagen, mails, brieven of zelfs hun cv.

Opdracht

Een groepje leerlingen zit rond de iPad. Elk met hun eigen A-4'tje. De dobbelstenen worden geworpen. De kinderen schrijven een verhaal waarin zoveel mogelijk prenten van de dobbelstenen in voorkomen. Het verhaal moet uiteraard samenhangend zijn. Wanneer de vooraf bepaalde tijd om is, lezen de kinderen hun verhaal aan elkaar voor. Hoe verschillend zijn de verhalen?

Leerdoel

De leerlingen kunnen fictieve teksten schrijven voor leeftijdsgenoten.

Voorwaarden

  • Een blad papier voor elk kind.
  • Een klokje of time timer.

Stappenplan

  1. Rol de dobbelstenen.
  2. Bekijk de prenten.
  3. Ga na welke prenten een mogelijke samenhang hebben.
  4. Schrijf een verhaal met zo veel mogelijk prenten van de dobbelstenen.
  5. Als de rijd om is, lees je de verhalen voor aan elkaar.
  6. Waarin verschillen de verhalen van elkaar?
  7. Wat zou jij nu willen veranderen aan jouw verhaal?

Tip voor op school

Wie heeft de meeste prenten gebruikt? Die wint de opdracht! Andere mogelijke vorm: de kinderen vullen elkaars verhaal aan met een andere prent van de dobbelstenen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Ive weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Ive

Muziek in de klas kan wonderen doen.  Een klassiek deuntje tijdens het zelfstandig werken, brengt de leerlingen in de juiste, rustige sfeer.  Wanneer het echter iets vrijer mag ...

Inspraak in de klas is belangrijk.  Door een open dialoog met de leerlingen creëer je een krachtig leerklimaat, waarin zowel de leerkracht als de leerlingen zich goed voelen.  M...